Rozwój Lyft na tym atrakcyjnym rynku jest możliwy dzięki wiodącej działalności FREENOW w obszarze przejazdów taxi oraz lokalnemu doświadczeniu firmy. Obie firmy będą łącznie działać w 11 krajach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
16 kwietnia 2025 r. Lyft, wiodąca platforma do zamawiania przejazdów, ogłosiła, że zawarła umowę nabycia FREENOW, europejskiej aplikacji mobilności miejskiej, której podstawową ofertę stanowią przejazdy taxi, od BMW Group i Mercedes-Benz Mobility za łączną kwotę około 175 milionów euro. FREENOW będzie kontynuować swoją działalność bez zmian, zachowując zespół zarządczy i pracowników, którzy będą odpowiedzialni za nieustanny rozwój w 9 krajach i ponad 150 miastach w: Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Grecji, Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Francji i Austrii. Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w drugiej połowie 2025 r., pod warunkiem spełnienia się warunków zamknięcia.
Nowe partnerstwo na starych zasadach
Lyft dostrzega we FREENOW partnera, który wesprze realizację strategii wzrostu, uwolni potencjał dla partnerów oraz udoskonali doświadczenia zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. To najważniejsza ekspansja Lyft poza Amerykę Północną, niemal podwajająca całkowity rynek docelowy Lyft do ponad 300 miliardów przejazdów rocznie. Zwiększa ona także roczną wartość rezerwacji brutto tzw. „gross bookings” o około 1 miliard euro, dywersyfikuje źródła przychodów i wspiera długoterminowe cele Lyft.
– Jesteśmy na ambitnej drodze do zbudowania najlepszej, najbardziej zorientowanej na klienta platformy mobilności na świecie, a wejście do Europy jest kamieniem milowym na ścieżce naszego rozwoju – powiedział David Risher, dyrektor generalny Lyft. – We FREENOW znaleźliśmy idealnego partnera, od którego możemy się wiele nauczyć. Lokalnie ukierunkowane podejście FREENOW odzwierciedla wartości Lyft i realizuje nasz cel – służyć i łączyć ludzi.
FREENOW wnosi wiodącą na rynku europejskim wiedzę w obszarze przejazdów taxi, technologię flotową oraz silne relacje z organami regulacyjnymi, związkami zawodowymi i operatorami flot taksówkarskich na każdym z obsługiwanych rynków. Lyft natomiast wnosi najlepsze w swojej klasie doświadczenie rynkowe i funkcje zorientowane na klienta. Modele biznesowe wzajemnie się uzupełniają. Plan zakłada, aby razem obsłużyć ponad 50 milionów pasażerów rocznie, dostarczyć jeszcze lepszych doświadczeń związanych z produktem, poprawić poziom usług, wzmocnić możliwości zarządzania flotą i zapewnić większe, globalne możliwości obecnym i potencjalnym partnerom.
Branża zintegrowanych usług taxi w Europie jest silna i stale się rozwija. Około 50% zamawianych przejazdów w Europie nadal odbywa się offline, jednak klienci coraz chętniej korzystają z możliwości zamówień online. FREENOW jest gotowy, aby wykorzystać tę okazję. FREENOW to wiodąca platforma do zamawiania przejazdów taxi w kilku głównych miastach europejskich, w tym w Dublinie, Londynie, Atenach, Berlinie, Barcelonie, Madrycie i Hamburgu, a znaczną część jej floty stanowią wysokiej jakości pojazdy. Taksówki stanowiły około 90% wartości rezerwacji brutto tzw. „gross bookings” FREENOW w 2024 roku i nadal będą podstawą działalności firmy.
Kolejne kroki i nowe korzyści
Strategiczne przejęcie jest zgodne ze zdyscyplinowaną strategią alokacji kapitału Lyft, polegającą na inwestowaniu w atrakcyjne możliwości rozwoju z nastawieniem na klienta. Ogłoszenie to następuje po rekordowym dla Lyft roku 2024, który zakończył się najwyższym w branży poziomem jakości usług w IV kwartale, rekordową wartością rezerwacji brutto tzw. „gross bookings” ,zgodnością z zasadami GAAP w zakresie rentowności oraz rekordowym poziomem generowania przepływów pieniężnych.
Chociaż nie będzie bezpośrednich zmian w działalności FREENOW, z czasem kierowcom i pasażerom zostaną udostępnione nowe korzyści. Dla kierowców na wielu rynkach może to oznaczać większą przejrzystość w zakresie ich zarobków, np. kiedy mogą spodziewać się bonusów i informacji na temat najlepszego popytu w czasie rzeczywistym. Dla pasażerów może to oznaczać bardziej spójną politykę cenową, szybsze zamawianie przejazdów oraz nowe funkcje i tryby podróży. Firmy skupią się również na integracji, która umożliwi pasażerom płynne korzystanie z obu aplikacji po dwóch stronach Atlantyku – zarówno w Ameryce Północnej, jak i w Europie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.